Direktlänk till inlägg 14 juni 2012

Frågan som kräver svar!

Av jennifer björk - 14 juni 2012 22:06

Hej!Tänkte gör ett försök och börja blogga om min resa, det är såå många som ringer och smsar varje dag och det är jättetufft att hinna och orka svara på allt just nu ;/Därför tänker jag använda mig av denna blogg, så jag även får skriva av mig och dom som vill följa mig dag för dag får göra det här :)Kommer nu berätta lite snabbt hur allt börjadge...


Tidigt i våras hade jag ständig huvudvärk, natt som dag, hade hjärtklappning och jättehög puls, var mycket tröttare än vanligt orkade i stort sett bara jobba.Men jag hade ju varit förkyld och även magdålig efter min och Måns egyptenresa så jag ringer till Hansahälsa och bokar en tid, söker då för en förkylning och får en "akuttid" som det så fint kallades den 8 Maj, kommer dit och doktorn ber mig berätta och jag säger att jag har ständig huvudvärk och tryck i huvudet, öron näsa mm, han kollar på lite snabbt in i munnen på mig och öronen och i näsan och ALLT såg bra ut, det var ingen förkylning, skönt tänkte jag då behövs inga mediciner, men jag ifrågasatte varför jag har ständig huvudvärk och hjärtklappning men då sa han bara till mig att det var en akuttid och att man får boka en ny tid för att kolla upp det, han går och öppnar dörren och tackar för sig, då gick jag.Bokar en NY tid ett par dagar efter..


Får tid den 5 JuniKommer ner på hansahälsa, men har då bett om att få träffa en annan läkare hon hälsa och sätter sig ner och ber mig berätta, de går fort, snabbt in och ta prover, första sticket i fingret visar ett blodvärde på 45, (man bör ligga på 150) hon tar ett till för hon blir rädd, men då visa de 46, och hon ropa in en kollega..Min läkare kommer in och pratar med mig, skriver en remiss och skicka mig direk ner på akuten, lämna in lappen i luckan och hinner inte mer än sätta mig på en stol så ropar dom in mig.5 st var dom, 1000 frågor alla skulle klämma och känna och STICKA mig, efter 8 stick inser dom att jag är alldeles för kall och dom kommer inte lyckas sticka, så jag får en hel del "vantor" med varmt vatten för att få upp värmen, en timme senare lyckas dom iaf sticka och ta 9 provrör sen fick jag vänta en timme till på svaren, och alla värden är bra?! förutom blodvärdet då.Dom bestämmer sig för att jag ska få ett rum, hamnar på medicin, får 2 påsar med blod och har sällskap av min mamma och hennes kille, sen kommer min syster in och min Måns.Kvällen går och även natten.


6 Juni var en röd dag så ingenting häde mer än att jag fick ytterligare 2 påsa blod, Mamma hälsade på, och Måns, Anna, Dennis och Elsa kom på kvällen och viåt max mat.


7 Juni pappa hälsade på, mamma och Måns kom in till 11.30 för då skulle jag göra benmärgsprov, dom började med vänster sida bedövade och sen "borra" lyckades inte få någon benmärg så dom gjorde om allt på höger sida och där fick dom benmärg.Blev utskriven över helgen i väntan på svar, hade ju fått blod och var uppe på 98 i hb.Helgen gick ganska fort ändån, var med Måns, vänner och familj hela tiden..


Måndag 11 juni 08.00 dom ringer från visby...säger att jag har en benmärgssjukdom och kommer få åka till karolinska under eftermiddagen så jag skulle packa väska, men skulle även komma ner till lassis 11.00 för mera information om sjukdomen.11.00 Jag, mamma, Måns och Helen sitter i väntrummet, doktor kallar in mig och mamma.Han börjar prata......Jag hör att han pratar men jag lyssnar inte, tills allt bara blister, han pratar om leukemi....Efter en stund frågar jag : Har jag Cancer???


Var i sån chock så ja lyssna inte, Måns och Helen fick komma in i rummet, deet var mest tårar :(Han fortsatte prata och vid 15.30 skulle helikoptern lyfta mor karolinska.Dagen flöt iväg, satte på ett rum nere på lassis, mamma pappa johan helen och måns var med hela dagen.. Det var tufft..Bestämde oss fort för att Måns skulle ta båten samma eftermiddag så han kunde sova tillsammans med mig på karolinska :)15.30 Helikopter lyfter :(Landar och får ett rum, allt känns skit!!!Bara gråter,dom börja med och hälsa mig välkommen, får mat och tas massa prover. Min faster ochh min kusin kommer och hälsar på :)Måns kom vid 21.30han fick egen säng och allt :) Underbart.


Tisdag 12 juniFrukost, sen ner på operation satte in CVK gick bra men inte så trevligt, upp på rummet fick mat sen ner och göra benmärgsprov, Måns är med vid min sida hela tiden.Allt gick bra, tillbaka på rummet, då kom en kurator och pratade, sen kom sjukgymnasten, och läkarna och sen en dam från gyn och berätta om vad som händer.På eftermiddagen kom min faster, kusiner och min pappa :) Mysig kväll med massa snack!Måns sov här även denna natt.


Onsdag 13 JuniPappa kom hit på förmiddagen, vi åt lunch sen på efter middagen åkte vi till huddinge centrum, shoppade lite och fikade :) skönt att komma ut från dessa tråkiga rum!!på kvällen kom min faster och kusin igen, massa mys och pepp snack ;)Var även vid tandläkaren, tog 18 röntgenbiler, allt såg bra ut så får behålla tänderna :)

Och Måns är ännu kvar 


 
 
Ingen bild

Frida Boman

15 juni 2012 01:32

Hu vilket tufft besked! Jag hoppas allt går bra för dig Jenna, du ska veta att jag tänker och tror på dig. Du fixar detta :)

 
M.

M.

16 juni 2012 20:32

Åh.. Så tragiskt! Jag hoppas du (när du orkar) eller någon i din närhet gör en anmälan till HSAN på ditt första besök på Hansahälsan.
Kämpa på "Jenna".
// M. (storasyster till Sofie N)

http://malnor.wordpress.com

 
Ingen bild

Monika Ax

17 juni 2012 20:16

Hej Jennifer. Fick veta av Jocke igår. Blev helt stum. Jätte tråkigt....det är bara att kämpa. Tänker på dig. Kram Monika

 
Ingen bild

Emilia

18 juni 2012 17:07

Åh Jenna.. Att livet kan ta en sådan plötslig vändning! Jag tänker på dig och skickar all energi jag kan till dig, så du ska bli frisk!! För det ska du! Stor varm kram till dig vännen <3

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av jennifer björk - 5 november 2013 20:40

    Sitter här i Segeltorp. Gjorde det för ett år sedan med. Var ute på en löprunda i morse, För ett år sedan var det en kamp att gå upp för trappan. sitter i soffan och äter glass. För ett år sedan satte jag här med 40 olika mediciner...

Av jennifer björk - 24 oktober 2013 22:33

  Mycket som händer, men ändå så lite. Folk frågar, alla frågar. Varför bloggar du inte längre!? Jag svarar: Det är inget som händer. Jag ljuger... Det är ju faktiskt ganska mycket som händer.     I Tisdags var jag på sjukhuset och...

Av jennifer björk - 18 oktober 2013 10:33

Nu  har det gått ett tag sedan sist, eller månader....   Idag är det 1 år sedan jag fick dom tyska cellerna.. Jag minns det som igår... Josefine var uppe i Huddinge vid mig. Jag minns att jag var ledsen, sur, överväntandes.. Jag frågade 1...

Av jennifer björk - 11 juni 2013 23:40

  2012-06-11 kl.11.00 Då mitt liv förändrades! Jag minns det som igår, och jag får ont i magen och känner mig ledsen när jag tänker på det!   Jag fick in my face, beskedet att jag fått Cancer. Jag bestämde mig ganska fort för att kämpa.. ...

Av jennifer björk - 4 juni 2013 22:55

  Nu var det suuuperlänge sendan jag skrev,och guuud vad mycket som har hänt sen sist.... Hade ju fått en gvh, fick behnadling men fel behnadling, och förra veckan fick jag en antibiotika och nu är jag i stort sett 100 % frisk och fri från det me...

Skapa flashcards